Kolumnit Uutiset

Voihan volkkari!

Oloni on todella huijattu ja samalla myös epäluuloinen ja vihainen.

Ruotsalainen Teknikens Värld -lehti on testannut Volkswagenin päästöskandaalin vuoksi korjattujen autojen suorituskykyä.

Lehti testasi kymmenen erilaista Volkswagen-konsernin autoa.

Tulosten perusteella sekä vääntömomentti että moottorin suorituskyky heikentyivät autojen uudelleenohjelmoinnin myötä. Lisäksi joissain tapauksissa auton polttoaineenkulutus kasvoi.

Volkswagen-konserni on itse vakuuttanut, ettei päästöskandaalin takia korjattavaksi kutsuttujen autojen suorituskyky laske korjaamokäynnin jälkeen.

Samaisen aiheen tiimoilta Ilta-Sanomat haastatteli maaliskuun lopulla VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalaista.

Karjalainen kommentoi ruotsalaislehden testituloksia sanoilla: ”Emme voi Suomessa sanoa juuta eikä jaata”.

Tässä vaiheessa kahvikuppini kolahti työpöytään.

Tuollainen lause, jos mikä vain lisää epäluuloa ja epäluottamusta koko autoalaa kohtaan.

Maahantuoja on nyt kahdesti lähestynyt minua paperisella kehotteella viedä päästöskandaalissa ryvettynyt autopahaseni viipymättä merkkihuoltoon.

Ensimmäinen kirje tupsahti postiluukkuun ennen jouluaattoa.

Tunnollisena ja hätäisenä ihmisenä olin jo soittamassa ja tilaamassa aikaa merkkihuoltoon. Puoliso onneksi sai toppuuteltua.

Kolmisen viikkoa sitten postiluukkuun kolahti kirje numero kaksi: Takaisinkutsu – moottorin ohjainlaitteen päivitys.

Automaahantuojan kirjeessä oli molemmilla kerroilla kaksi A4-kokoista paperia.

Ensin itse kehote. Toisessa paperissa listattuna usein esitettyjä kysymyksiä.

Ensimmäinen paperi oli sanasta sanaan identtinen joulukuun ja maaliskuun versioissa. Ero löytyi toisesta paperista.

Tarkemmalla lukemisella selvisi, että joissain malleissa Adblue-lisäaineen kulutus saattaa lisääntyä päivityksen jälkeen, ja että asiakkaalle annetaan päivityksen yhteydessä etuseteli, jolla saa viisi ilmaista lisäaineen täyttöä.

Mutta muuta huolta ei ole. Auto toimii päivityksen jälkeen yhtä tehokkaasti kuin ennenkin.

Uskoisikohan?

Taidan vielä odottaa sen kolmannen ja neljännenkin kirjeen.

Jenkkilässä sentään päästöhuijausautojen omistajille on maksettu korvauksia. Meillä täällä Suomessa kehotetaan ottamaan yhteyttä merkkihuoltoon ja samalla siinä ohessa huollattamaan kätevästi koko auto omalla rahalla.

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic