Uutiset

Voiko jäykkä ihminen venytellä itsensä notkeaksi?

Moni on saanut rautakangen geenit, mutta tahtoisi tulla taipuisaksi. Pystyykö notkeutta kehittämään harjoittelulla, UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne?

– Notkeuden mahdollistavat aika pitkälti perinnölliset sidekudosrakenteet, ja toisilla ne ovat jäykemmät kuin toisilla. Esimeriksi nuoria balettitanssijoita ja heidän vanhempiaan tutkittaessa on havaittu, että äidin notkeudella on yhteys lapsen notkeuteen. Miesten kudosrakenteet ovat usein tiukemmat kuin naisten, ja heillä on enemmän myös lihasmassaa.

– Jäykkä ihminen saa venytellä aika paljon ennen kuin taipuminen esimerkiksi spagaatin kaltaisiin ääriasentoihin on mahdollista. Kaikilta se ei onnistu lainkaan.

– On hyvä muistaa, että liiallinen notkeuden tavoittelu ei ole hyväksi. Nivelet eivät saa ääriasennoissa riittävästi tukea, ja pitkään kestäessään tällaiset asennot ärsyttävät jänteitä.

– Perinnölliset erot notkeudessa näkyvät voimakkaimmin nuorena. Vanhemmiten elintavat ja liikuntatottumukset tasaavat eroja.

Minkälaisella harjoittelulla notkeuttaan voi kehittää?

– Periaatteessa kaikki venytykset ovat yhtä hyviä. Tällä hetkellä puhutaan paljon faskioiden, eli lihaskalvojen, venyttelystä. Kyseessä on hyvin kokonaisvaltainen tekniikka, jossa kehon eri osia harjoitetaan jännittämiseen ja rentouttamiseen perustuvalla menetelmällä.

Jos venyttelyä ryhtyy harrastamaan määrätietoisesti, kuinka pian voi odottaa näkevänsä tuloksia?

– Välittömiä vaikutuksia voi tuntua jo ensimmäisen venyttelyn jälkeen. Harjoitellessa lihaskudos lämpiää ja kun sitten venytellään, lihas antaa periksi kuin kuminauha.

– Jos liikeratoja haluaa avata kunnolla, on kasvatettava lihaksen pituutta, eli supistumis- ja venymiskykyä. Pysyviä muutoksia alkaa näkyä joidenkin viikkojen päästä.

Anna Humalamäki