Uutiset

Voittajilla vastuu Pohjantähdestä

Taistelu Vakuutusyhtiö Pohjantähdestä päättyi keskiviikkoiltana fuusiota vastustaneiden yksiselitteiseen voittoon. Yhtiön hallitus esitti Pohjantähden sulautumista Pohjola Vakuutukseen. Kun esitys syksyllä julkistettiin, hämeenlinnalaisyhtiön vaiheilla alkoi ennen näkemätön kilpa vakuutuksenottajien valtakirjoista, ylimääräisen yhtiökokouksen päätösvallasta.

Jälkeenpäin arvioituna peli oli tosi kovaa, mutta ainakin päällisin puolin reilua ja vastapuolen näkemyksiä kunnioittavaa. Sitä, mitä julkisuuden ulkopuolella tapahtui, on vaikea tietää. Niin fuusion kannattajat kuin sen vastustajatkin esittivät omat näkemyksensä yhtiön tulevaisuudesta. Niiden perusteella sen asiakasomistajat muodostivat käsityksensä, mitkä sitten kanavoituivat ylimääräisen yhtiökokouksen äänestystulokseksi.

Vakuutusalaa tuntevat asiantuntijat arvioivat Pohjola Vakuutuksen tarjouksen, joka oli noin 80 miljoonaa euroa, hyväksi hinnaksi Pohjantähdestä. Asiakkaille maksettavan kauppahinnan ohella Pohjola olisi perustanut Hämeenlinnaan parisataa ihmistä työllistävän palvelukeskuksen. Tarjous ei kuitenkaan riittänyt yhtiökokouksen enemmistölle, jolle yhtiön itsenäisyys nousi arvoista tärkeimmäksi. Kokouksen puheenvuoroista välittyi vahva tunnelataus, joka yleensä on sangen vierasta yritysmaailmassa. Raha ei tällä kertaa ratkaissut. Vaikka tarjous olisi ollut esitettyä korkeampikin, itsenäisyysvaihtoehto olisi silti voittanut.

Pohjantähden itsenäisyyden puolesta kertyi ääniä yli 17 miljoonaa, fuusiovaihtoehto keräsi noin kahdeksan miljoonaa ääntä. Tulos ei anna minkäänlaista aihetta spekulaatioille, vakuutuksenottajien tahdonilmaus on selvä.

On kuitenkin varmaa, ettei elämä Pohjantähdessä jatku ennallaan. Yhtiön nelihenkinen hallitus luki tilanteen oikein ja tappion hetkellä ilmoitti välittömästi erostaan. Toimitusjohtaja Petri Sunin kohtalon ratkaisee ensi vuoden alussa valittava uusi hallitus. Hänen asemansa on kuitenkin ilmeisen kestämätön, sillä hän sitoutui eronneen hallituksen ajamaan fuusioon ja suhteet henkilöstöön ovat tulehtuneet. Henkilökunta ei tietenkään yrityksen johtoa valitse tai erota. Tulevan hallituksen on arvioitava se, millä keinoin ja millaisella johdolla Pohjantähti menestyy tulevaisuudessa.

Muutama fuusiota kannattanut asiakas saattaa vaihtaa yhtiötä, mutta ovi voi käydä myös toiseen suuntaan. Tyytyväiset asiakasomistajat ovat verraton markkinointikanava hankkia uusia asiakkaita.

Vastuun Pohjantähden tulevaisuudesta kantavat yhtiökokouksen voittajat. Ikuisia asiakkuuksia ei enää ole olemassa, kuluttajat ovat hiljalleen oppineet kilpailuttamaan myös vakuutuspalvelunsa. Yhtiön menestykseen vaikuttavat myös yhteistyösuhteet. Itsenäisyyspäätös lämmittää toki aikansa, mutta se ei yksin kanna menestykseen alati kiristyvässä ja kansainvälistyvässä vakuutuskilpailussa.

Päivän lehti

29.5.2020