Uutiset

VR kurittaa uskollisimpiaan

Viime vuosina kovia kokenut VR uudistaa palvelujaan. Sen tavoitteena on entistä nopeammat ja joustavammat palvelut ja aikataulussa kulkevat junat. Lipputuotteiden valikoima laajenee ja VR siirtyy lopulta 2000-luvulle hyväksymällä elektroniset maksukortit maksuvälineiksi. Myös nettikaupan lippupalvelut laajenevat ja nopeutuvat.

Pari edellistä talvea ovat olleet kovia raideliikenteelle. Ankarat pakkaset ja korkeat kinokset hyydyttivät raideliikenteen tämän tästä. Aikataulussaan kulkeva juna kävi lähinnä vitsistä, joka ei ainakaan hyytävän kylmillä asemalaitureilla junaa odottavia matkustajia naurattanut yhtään.

Vaikeudet eivät ole rajoittuneet talvikuukausiin, ongelmia on ilmaantunut pitkin vuotta. Milloin myrskyssä kaatunut puu on vaurioittanut ajolankaa, milloin taas routa on rikkonut rataa.

Raideliikenne ei valitettavasti ole säästynyt ilkivallaltakaan. Vantaan Rekolassa poltettiin keväällä jo toistamiseen turvalaitekoppi. Sen takia pääradan junaliikenne takkuili monta päivää.

Matkustajien hermot ovat olleet kovilla ja ajoin ymmärrys jatkuviin häiriöihin on sekin ollut äärirajoilla. Ilkivallalla ja luonnonoloille ei kukaan mahda mitään, mutta radan heikko kunto, henkilöstön niukkuus tai vanhentunut teknologia ovat ongelmia, jotka voitaisiin korjata rahalla.

VR ottaa lippu-uudistukseensa mallia lentoliikenteestä. Ruuhkavuorot ovat kalliimpia kuin vähemmän matkustajia kuljettavat junat. Sellaiset matkustajat, joiden matkustamisen ajankohdalla ei ole suurta merkitystä, pyritään ohjaamaan juniin, jotka eivät kuljeta huomattavassa määrin työmatkalaisia.

Lippujen hinnoittelulla uskotaan matkustusmukavuuden parantumiseen, kun vaunuissa ei ole matkustajia ruuhkaksi asti.

Uudistus rokottaa ikävästi VR:n uskollisimpia matkustajia. Useimmilla työmatkalaisilla ei ole mahdollisuutta valita työaikaansa ja sen myötä halvempaa junamatkaa. Työpäivä alkaa ja päättyy ajallaan eikä työpaikoilla töitä järjesteltäessä seurata, saati noudateta junien aikatauluja.

Vakituisesti junaa käyttävät työmatkalaiset voivat valita kausilippunsa keston. Tähän asti on myyty yksinomaan 30 päivää voimassa olevia kausilippuja, mutta syksyllä kausilipun voi ostaa vähintään kahdeksi viikoksi ja enintään vuodeksi kerrallaan.

Mitä pidemmäksi aikaa lippu ostetaan, sen edullisempi se asiakkaalle on. Samalla VR saa rahat tililleen etukäteen, mikä on merkittävä asia varsinkin, jos vuosilipusta tulee erityisen suosittu. Näin ei välttämättä käy, sillä kesä- ja talvilomat pätkivät työvuoden kahteen tai kolmeen osaan.

Myös VR:n on seurattava kehitystä ja vastattava kilpailuun matkustajista. Kotimaan lentoliput ovat ajoin ällistyttävän edullisia ja eivätkä bussiyhtiötkään ole jämähtäneet paikoilleen.

Kallis bensiini on raivannut markkinoita joukkoliikenteelle. Yksityisautoilun jatkuva vaikeuttaminen suurissa kaupungeissa on tuonut junille ja busseille myös ansiotonta arvonnousua.