Uutiset

VR tarvitsee kilpailijan

VR on saanut talven aikana runsaasti paitsi lunta tupaan ja vaihteisiin, niin myös lokaa niskaan. Osa aiheesta ja isompi osa aiheetta.

Matkustajilta tuppaa aina unohtumaan, että valtaosa myöhästelyistä johtuu asioista, joille VR ei mahda mitään, kuten eduskunnan päätöksestä pitää radoista vastaava Ratahallintokeskus liian niukalla budjetilla.

Eduskunnasta on kiinni myös se, että VR saa huseerata Suomen rataverkolla yksin.

Yhtiölle on lailla turvattu yksinoikeus harjoittaa henkilöliikennettä, joten vapaata kilpailua ei kiskoilla voida nähdä. Ja se on sääli, sillä kilpailu tekisi hyvää myös VR:lle.

Ensinnäkin kilpailu pakottaisi tekemään kaiken paremmin. Toiseksi se antaisi lisää vapautta, kun VR:n ei tarvitsisi enää toimia eduskunnan aluepolitiikan ja ääntenkalastelun välikappaleena. VR Oy voisi toimia normaalien liiketalouden ehtojen mukaisesti.

Suomen raideliikenne on puolen miljardin euron bisnes, jolla VR teki viime vuonna – laman keskellä ja tavaraliikenteen romahdettuakin – lähes 30 miljoonaa euroa voittoa.

Vuonna 2008 voitto nousi yli 70 miljoonaan euroon. Potista riittäisi monelle muullekin yrittäjälle jaettavaa.

Lailla turvatun monopolin järjettömyys näkyy erityisesti lähiliikenteessä. Pääkaupunkiseudun liikenteestä vastaava HSL on hankkinut uutta junakalustoa, mutta yhtiö ei saa ajaa omia juniaan. Ohjaamoon on otettava VR:n palkkalistalla oleva kuljettaja.

Hangon radalla kunnat olisivat valmiita satsaamaan paikallisliikenteeseen, mutta koska VR ei halua lisätä liikennettä radalla, eivät kunnatkaan saa yrittää.

Myös monet Itä- ja Lounais-Suomen paikallisliikennehankkeet ovat saaneet yhtä nihkeän vastaanoton monopolilta. Edes Tampereen lähiliikennesuunnitelmat eivät saa VR:ltä ymmärrystä.

Tammikuussa liikenneministeriö ilmoitti jälleen kerran tutkivansa voitaisiinko kilpailu henkilöliikenteessä sallia.

Jos joukkoliikennettä haluttaisiin todella edistää, pitäisi vapaa henkilöliikenne sallia. Se, että VR ei pidä jotain toimintaa kannattavana ei saisi estää muita yrittämästä.

Valtaosa junaliikenteestä on kannattavaa – kuten VR:n tuloksesta näkyy – ja vain pieni osa liikenteestä tarvitsee valtion tukea.

Tuetun liikenteenkin hintoihin vaikuttaisi suosiollisesti, jos tarjous voitaisiin pyytää edes kahdelta yhtiöltä. Nythän ministeriön on maksettava mitä VR pyytää, jos junien halutaan kulkevan itään tai pohjoiseen.

Ei pidä kuvitella, että ratojen avaaminen muuttaisi kaiken.

Todennäköisemmin vapaa kilpailu toisi yrittäjiä suurten keskusten lähiliikenteeseen ja paljon kalustoa vaativat kaukojunat pysyisivät VR:n hallussa.

Omisti junan kuka tahansa, niin se on yhtä lailla luonnonvoimien ja ratojen kunnon armoilla kuin nytkin. Viime talvena olisi jokainen junayrittäjä ollut vaikeuksissa.

Mutta ainakin kilpailu antaisi matkustajalle mahdollisuuden valita, yrittäjälle mahdolklisuuden yrittää ja meille kaikille mahdollisuuden lisätä joukkoliikenteen käyttöä.

jani.suhonen@hameensanomat.fi

Se, että VR ei pidä jotain toimintaa kannattavana ei saisi estää muita yrittämästä.

Päivän lehti

30.5.2020