Uutiset

VR:n asiakaspalveluun tarkistusta

On hyvien tapojen mukaista pyytää anteeksi, jos myöhästyy.

Hämeen Sanomat 20. helmikuuta kertoi, että VR aikoo tarkistaa aikataulujaan. Jutussa todetaan, että täsmällisyys on tärkein kriteeri aikataulujen tarkistamisessa. Syytä onkin etenkin näin talvikeleillä ja syytä olisi myös tarkistaa niin sanottua asiakaspalvelua, jonka tekee asiakas itse.

Kun ostat itse junamaatista lipun, se tulee 50 senttiä halvemmaksi kuin asiakaspalvelusta ostettuna. Mutta jos itse teet työn ja ostat sekä printtaat lipun omalta tietokoneelta, joudut silti maksamaan saman summan kuin tiskiltä ostettuna. Ei kovin loogista siis.

Nyt kun talvikelien myötä junat myöhästelevät vähän väliä, asiakkaita neuvotaan katsomaan netistä junien kulkutietoja. Näin välttyy ehkä pitkältäkin turhalta odottelulta asemalla.

Pisimmillään olenkin odotellut yli tunnin Tampereen asemalla päästäkseni vajaan tunnin matkan Hämeenlinnaan.

Sitten kun menet asemalle näiden kulkutieto aikataulujen mukaan, ko. junaan ei ole enää mahdollista ostaa junamaatista lippua, kun sen virallinen lähtöaika on jo mennyt, vaikka junan tulosta ei ole vielä tietoakaan.

Ja eikun taas tiskille jonottamaan ja ostamaan se kalliimpi lippu. Jos junat ovat myöhässä, minä joudun siis maksamaan ekstraa.

Jos taas joskus harvoin tulen itse myöhässä asemalle enkä ehdi ostaa lippua kuin junasta, konduktööri laskuttaa surutta lipusta kolme euroa lisää, mikä on esimerkiksi seitsemän euron opiskelijalipusta aika suuri lisä.

Väkisinkin panee miettimään, kannattaisiko siirtyä linja-autoliikenteen asiakkaaksi ilman mitään erityisiä lisämaksuja siitä iloista, että pääsee tarvittaessa lähtemään nopeastikin matkaan ilman mitään ekstraveloitusta.

Talvikelien yllättämä VR tuntuu pitävän itsestään selvyytenä sitä, että junat ovat myöhässä. En ole kuullut kertaakaan kuulutusta, jossa pahoiteltaisiin sitä, että valitettavasti taas ollaan aikataulusta myöhässä. Mutta sehän onkin jo aika yleinen ilmiö pakkaskeleillä ja ilmeisesti Suomen joka vuonna yllättävät sääolot tai radan tukkima Pendolino on riittävä syy myöhästelyyn ilman selittelyjä tai pahoitteluja.

Junalla matkustavat myöhästyvät talviaikaan liian usein tapaamisistaan, töistään ja opiskelijat luennoiltaan. Yleensä on jo lapsesta asti opetettu, että on hyvien tapojen mukaista pyytää anteeksi, jos myöhästyy.

Rahoille vastinetta – kiitos

Hämeenlinna