Uutiset

VR:n jättävä Maisa Romanainen: “Kaikki kritiikki vie eteenpäin.” – Palaute tarkoittaa, että raideliikenne kiinnostaa ihmisiä

Kun Romanainen aloitti VR:llä, junat eivät oikein kiinnostaneet ihmisiä. Nyt junissa riittäisi matkustajia enemmänkin, mutta raiteet eivät anna siihen mahdollisuutta.
Kuva: Mauri Ratilainen
Kuva: Mauri Ratilainen

VR:n jättävä matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen on ollut VR:llä viisi vuotta se henkilö, johon junien kulkuun kohdistettua arvostelua on koetettu henkilöidä. Holiday Club Resortsin toimitusjohtajaksi heinäkuussa siirtyvä Romanainen ei itse koe olleensa sylkykuppi, eikä hän ole kritiikin takia yöuniaan menettänyt.

– Olen ollut niin kauan palvelualalla, etten koe kritiikkiä negatiivisena asiana; kaikki kritiikki vie eteenpäin. On hyvä, että ihmiset ovat niin kiinnostuneita junaliikenteestä, että antavat palautetta.

Hän kokee, että asioita on saatu kehitettyä parempaan suuntaan juuri asiakkaiden palautteen takia. Avoimuus on lisännyt asiakkaiden luottamusta VR:ään.

– Olemme avanneet tekemisiämme tiedotteilla ja kertomalla asioista aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Lisäksi olemme avanneet ovemme tv-kameroille Radalla-sarjassa.

Raju hintakilpailu matkustajista

Romanainen aloitti VR:llä vuoden 2014 marraskuussa. Hän toteaa, että lähtötilanne oli vaikea. Kuluttajatutkimukset kertoivat, etteivät ihmiset olleet tyytyväisiä juniin.

Sitten tuli vielä Onnibus, joka vei junista matkustajat.

– Hintakilpailu oli rajua. VR:n oli pakko reagoida siihen nopeasti.

Kustannuksia ja lippujen hintoja piti saada alemmaksi ja tarjonta paremmaksi. Lippujen hintoja laskettiin vuonna 2016 ja se nosti asiakkaiden määrää roimasti. Kysyntää riittää edelleen.

– Ihmisillä on halu matkustaa junalla.

Ravintolavaunut kiinnostavat matkustajia

Asiakastyytyväisyys on parantunut viidessä vuodessa huomattavasti. Romanaisen mukaan myös esimerkiksi ravintolavaunun palvelu on parantunut vuosien takaisesta.

– Ravintola on voimakkaimmin kasvava palvelu tällä hetkellä.

Kritiikkiä on tullut muun muassa junavuoroista, tai niiden vähyydestä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa Romanaiselta vaadittiin lupauksia lisävuoroista sen jälkeen, kun osa junista lakkasi pysähtymästä kaupungissa.

– Hämeenlinnassa pysähtyy yli 50 junaa vuorokauden aikana. Kaikki junat eivät kuitenkaan voi pysähtyä jokaisella asemalla, sillä meidän täytyy huomioida myös Tampereelta eteenpäin matkustavat.

Ruuhka-aikaan mitta on täynnä

Vuoroja ei voi lisätä tällä hetkellä senkään takia, koska eteläisen Suomen raiteille ei enää mahdu ruuhka-aikoina lisää junia. Romanaisen mukaan se koskee niin Helsinki–Tampere- kuin Helsinki–Turku-osuuksia. Pahin pullonkaula on Helsingin ja Keravan välillä. Jotta tilanne paranisi, tarvitaan kolmas ja neljäs uusi raide.

– Junien myöhästely johtuu usein rataverkosta, esimerkiksi vaihde- tai turvalaitevaurioista.

Tällä hetkellä junat voisivat kulkea 200 kilometrin tuntivauhdilla, mutta usealla rataosuudella se ei ole mahdollista. Rata on niin huonossa kunnossa, ettei maksimivauhtia voi kulkea.

Valtion budjetista heltiää rataverkon peruskorjaukseen alle 200 miljoonaa euroa vuodessa.

– Rataverkon kunnostaminen vaatii miljardeja. Toivottavasti uusi hallitus tekee pitkän tähtäimen linjauksia.

Romanaisen mukaan luotijunien tuloonkin pitäisi varautua, sillä niille on jo kysyntää. Esimerkiksi Moskovan ja Pietarin väliseen yli 600 kilometrin matkaan menee kolme ja puoli tuntia luotijunalla.

– Luotijuna vaatisi uuden ratalinjauksen Helsingin ja Tampereen välille.

Mobiilisovellus lanseerataan pian

VR on uudistamassa myyntijärjestelmäänsä. Romanainen toteaa, että hän ehtii vielä nähdä mobiilisovelluksen lanseerauksen ennen kuin hän lopettaa työt VR:llä.

Lähes kaikki VR:n liput myydään jo nyt verkossa, mutta uusi sovellus helpottaa matkustamista. Junalipun oston yhteydessä voi ostaa myös taksimatkan, pysäköinnin tai bussilipun.

– Tai ratikkalipun Tampereen uuteen ratikkaan tai HSL:n lähiliikenteeseen. Sovellus on kuitenkin tehty junakeskeisesti.

Romanainen lähtee VR:ltä hyvillä mielin. Hän kehuu yhtiön ammattitaitoista väkeä.

– VR:llä asiat ovat nyt hyvin. Lähden innolla viemään Holiday Clubia eteenpäin ja oppimaan uutta alaa, joka on sydäntäni lähellä, Romanainen summaa.

Maisa Romanainen

51-vuotias helsinkiläinen.

Perheeseen kuuluu mies, kaksi lasta ja koira.

Koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri Turun kauppakorkeakoulusta.

Isoimmat työpaikat ennen Holiday Clubia: Stockmannilla useissa tehtävissä vuosien 1996 ja 2014 välillä ja VR:llä 2014–2019.

Holiday Club Resorts on hotelli- ja viikko-osakeyritys sekä vapaa-ajan asumisen ja matkailun toimija.

Holiday Clubilla on 33 lomakohdetta Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa.

Odottaa innolla uutta: “On hienoa päästä mukaan kehittämään matkailualaa.”