Uutiset

VR:n "superjunan" kuljettaja: "Ei poikkea normaalista työvuorosta"

VR:n ”superjuna” Helsingistä Rovaniemelle on lähtenyt matkaan. Juna on tiettävästi matkustajapaikoilla mitattuna Suomen suurin matkustajajuna sotien jälkeen. Sillä on pituutta 416 metriä, ja siinä on matkustajapaikkoja 1500. Junan vaunut ovat kaksikerroksisia.

Juna lähti matkaan ajallaan Helsingistä kello 15.27, ja sen arvioitu saapumisaika Rovaniemelle on kello 23.34. Juna on loppuunmyyty Helsinki–Seinäjoki-välillä.

Lännen Media kysyi junan veturinkuljettajalta

Antti Laitiselta

, minkälaista on kuljettaa isoa matkustajajunaa. Laitinen on toiminut VR:n veturinkuljettaja noin kymmenen vuoden ajan.

Antti Laitinen, minkälaista on olla veturinkuljettaja tuollaisessa junassa?

– Ei tämä oikeastaan poikkea normaalista työvuorosta ollenkaan. Juna on pikkuisen pidempi kuin normaali juna ja ihmisiäkin on hieman enemmän.

– Täytyy ottaa huomioon asemille tullessa ja asemilta lähdettäessä, että ihmisiä on tänään paljon liikkeellä. Ylipäätään turvallisuusnäkökanta on otettava huomioon, ettei ihmisiä ole ovien välissä eikä tapahdu mitään vaarantavia asioita.

Mille asemalla saakka kuljetat junaa?

– Seinäjoelle.

Mikä on junan jarrutusmatka hätätilanteessa?

– Jarrutusteho on ihan sama junan pituudesta riippumatta. Tietysti, kun asemalle tulee, pitää huomioida junan pituus. Tämä juna kiihtyy vähän hitaammin, koska se on painavampi juna. Kiihdytysmatka ja matkanopeuteen pääseminen vie junalta vähän pidemmän ajan kuin vaikka neljävaunuiselta IC-junalta.

– Junan paino on hieman yli tuhat tonnia.

Mitä muuta erityistä ison junan kuljettamisessa pitää ottaa huomioon?

– Ei oikeastaan muuta kuin huomioi sen, että ihmisiä on tänään paljon liikenteessä. Seuraamme konnarin kanssa yhteistyössä, että laiturilla ei ole mitään, ovien välissä ole ketään eikä mitään muutakaan.

– Tosiaan otetaan huomioon pituus. Juna pitää vetää vähän pidemmälle.