Uutiset

Ydinrahtilaivan kalakeikka Suomenlahdelle jäi yhteen kertaan – iBO: Paluurahtia ei ollutkaan riittävästi

Venäläinen Sevmorput ei sittenkään palaa Itämerelle tänä vuonna, eikä Koillisväylään perusrtuva säännöllinen Euroopan-liikenne näytä toistaiseksi toteutuvan.
Sevmorputin syyskuinen käynti Itämerellä jäi ainakin näillä näkymin aluksen viimeiseksi. Kuva: Kamtsatkan paikallishallinto
Sevmorputin syyskuinen käynti Itämerellä jäi ainakin näillä näkymin aluksen viimeiseksi. Kuva: Kamtsatkan paikallishallinto

Maailman ainoa ydinrahtilaiva ei sittenkään palaa Itämerelle enää tänä vuonna.

Venäläinen Sevmorput toi syyskuussa Pietariin 5 000 tonnia Tyynenmeren kalaa Kamtsatkan Petropavlovskista. Tarkoituksena oli tehdä vielä toinen vastaava matka tänä vuonna.

Norjalaisen The Independent Barents Observer -lehden (iBO) mukaan suunnitelmat ovat kuitenkin nyt jäissä.

Alus jäi paluumatkalla Murmanskiin

Venäjän valtion ja sen ydinlaivastosta vastaavan Rosatomflotin tukema alkusyksyn matka oli pilotti, jonka tavoitteena oli pysyvä rahtireitti Koillisväylää pitkin Eurooppaan ja takaisin.

Kyseessä oli 260-metrisen, ydinvoimalla kulkevan aluksen ensimmäinen käynti Itämerellä, ja Venäjän olisi pitänyt ilmoittaa Säteilyturvakeskukselle aluksen saapumisesta 300 kilometrin säteelle Suomen rajasta. Näin ei kuitenkaan tehty.

Paluumatkallaan Sevmorput jäi Murmanskiin, ja on pysynyt siellä jo yli kuukauden.

Rosatomflotin mukaan syynä on itäisestä Euroopan ja Aasian välisen rahtikysynnän hiipuminen.

– Se on laskenut rahtihintoja merkittävästi, yhtiö kertoo iBO:lle.

Käyttölupa vuoteen 2024

Pitkä, Kamtsatkan ja Pietarin välinen reitti ei ydinvoimalla ole kallis, silla polttoainetta ei juuri kulu. Ydinvoima edellyttää kuitenkin alukseen suurempaa miehistöä kuin esimerkiksi polttoöljykäyttöisessä aluksessa.

Rosatomflotin mukaan Kaukoidän kalastusyritykset ovat kuitenkin edelleen kiinnostuneita kuljettamaan kalaa Pohjoista merireittiä (Koillisväylä) pitkin.

Vuonna 1988 rakennettu Sevmorput on ainoa käytössä oleva, ydinvoimakäyttöinen rahtilaiva maailmassa. Erilaisessa käytössä ollut alus oli jo kerran päätymässä romuksi, mutta se sai vastikään jatkoa käyttölupaansa. Se on voimassa vuoteen 2024.