Uutiset

Yhteiskunnan pitäisi...

”Nautitaan vauhdista ja siitä, että siirrytään porukalla paikasta toiseen. Maisemien näkeminen piristää. Koneessa tuhat kuutiota, huiput 170 kilometriä tunnissa ja uuden henkilöauton hinta. Yhteiskunnan pitäisi…” (HäSa 29.3.)

Yhteiskunnan pitäisi siis mahdollisimman pian järjestää kattava moottorikelkkareitistö ”vauhdikasta porukalla paikasta toiseen siirtymistä” varten. Tämähän kuulostaa hyvältä. Näin saadaan nämä vapaa-ajan vauhtileikittelyt hallintaan.

Eihän kukaan enää voi häiriintyä, kun ajetaan ”virallisia reittejä”. Jäällä toki pitää saada paahtaa vapaasti. Ai, ettei häiritse ketään?

Mitä tämä ”reittien järjestäminen” on? Hankitaan loputon määrä maanomistajien lupia, raivataan, tasoitellaan, järjestetään yli- ja alikulkuja, opasteita, taukotukikohtia… ja pitäähän toki reitille päästä kesällä enduropyörällä. Että muka on kiellettyä?

Tuleeko maanomistajan hyväksyä reitti mailleen korvauksetta? Kuinka tarpeellista yleensä on moottorikelkan vapaa-ajankäyttö? Onko niin, että pienempi etu (luonnonrauha ja öljynpolton vähentäminen) väistyy suuremman edun tieltä (turistien viihdytys ja ”vauhdikas porukalla siirtyminen”).

Kun syksyllä vesiskootterit viedään varastoon, alkaa toinen turhake polttaa bensiiniä. Kulutus ajotuntia kohden on varmasti suurempi kuin henkilöauton. Kaksitahtimoottorin päästöistä ei ole muuta hyvää sanottavaa kuin se, että niitä on paljon, ja että jos menettää edellä ajavaan näköyhteyden, voi kaamean käryn perusteella suunnistaa oikealle reitille.

Korvaavaa puhtaammin palavaa polttoainetta tähän vauhdikkaaseen maisemannautiskeluun voisi toki ajatella jurtista tai ruokohelvestä. Poliisin satunnaisotannan ja onnettomuustutkintojen mukaan kun huolestuttavan moni kuskikin tuntuu käyvän etanolilla…

Missä muuten viipyy hallitilassa oleva riittävän kokoinen allas, jossa voisi talvella edes vähän ajaa vesiskootterilla? Ydinvoimalat kun ovat niin kaukana Kanta-Hämeestä. Yhteiskunnan pitäisi…

Uljas de Tonaatio

Hämeenlinna

Päivän lehti

10.4.2020