Uutiset

Yle osti arvottomat olympialaiset

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Toimitusjohtaja Lauri Kivinen kertoi kuvaruudussa posket hehkuen Ylen ostaneen 2014 ja 2016 olympialaisten oikeudet. Urheiluruutu ylisti brändin kirkastusta.

Kun kyse oli kaupasta, sillä pitäisi olla hinta – avoimuutta korostavassa mediassa. Kivinen ei puhunut rahasta, hintaa eivät löytäneet kisoille myöskään Ylen toimittajat.

Koko mediakenttä vaikenee olympialaisten hinnasta.

Kivisen puheissa kesä- ja talviolympialaiset ovat arvokas asia, hinnalla mitattuna ne ovat siis arvottomat.

Ehkä olympialaiset edustavat Ylelle suomalaisittain ja katsojia ajatellen niitä pyhiä arvoja, joita ei saa euroilla mitata.

Sitä Yle tavoittelee, että kansa hiljenee olympialaisissa tv-alttarin eteen vaalimaan tappion hetkillä kansallista yhteenkuuluvuutta.

Kuka tietää, mihin kuviteltua tunnetta tarvitaan?

Vaikka olympialaiset olisivat arvottomat, niistä lähtee lasku Ylelle.

Yle perustelee ratkaisuaan matematiikalla. Kun kisoilla on paljon katsojia, on perusteita ostaa niiden oikeudet ja näyttää ne kaikille vapailla tv-kanavilla.

Ylen johdonmukaisuus on tätä: missä on paljon kysyntää, pitää olla ilmaista tarjontaa.

Sovelletaan kaavaa tuleviin tietulleihin, joita on kaavailtu pääkaupunkiseudulle. Ylen kaavalla tullia ei pidä kerätä Helsingin ympyröissä, koska siellä on paljon autoja ja maksajia.

Yle keräisi tietullia Takahikiällä liikkuvalta hautausautolta ja kylän taksilta.

Ymmärrettävää on nyt myös se, miksi Helsingissä pitäisi luopua terveyskeskusmaksusta: siellä on paljon maksajia!

Olympialaisten ja Ylen brändin huumassakin on lupa odottaa yleläiseen ajatteluun syvyyttä ja päivitystä.

Kun kisoilla on Ylen mukaan paljon kysyntää, siis myös maksajia, niiden paikka on maksukanavilla.

Maksajien paljous takaa sen, ettei kisojen seuraaminen kuluttajaa kohti voi maksaa paljon.

Kokonaan oma lukunsa on vielä itse olympialaiset. Vaikuttaa aivan siltä kuin Yle kuvitteli ostaneensa urheiluohjelmaa.

Olympialaiset ovat suurta viihdebisnestä, jossa liikkuvat miljardit dollarit. Kisat ovat ennen muuta tuotemerkkien ja liikemiesten valtava kisakenttä.

Joskus ennen kisojen lajit sitoi yhteen urheilu.

Ylen
ratkaisu kelpaa sivistyneistölle ja kulttuurielämälle, sillä suunnalla kukaan ei ole edes kysynyt, mistä olympiaraha on poissa.

Aivan, ei katsojien rahoilla ole pakko kisoja ostaa.

Tyytyväisyys kertoo siitä, että yhteiskunta on tieteen ja taiteen edustajat hyvin juottanut ja syöttänyt, eikä apurahojen jaossakaan tunnu olevan suuria ongelmia…

Mikä on olympialaisten hinta? Hys.