Uutiset

Yle paljasti tulevan jättiuudistuksensa vahingossa – ”Tätä ei tee Suomessa kukaan”

Yleisradion sisäiseen käyttöön tarkoitettu työnhakuilmoitus vuoti vahingossa julkisuuteen. Sosiaalisessa mediassa levinneen linkin takaa löytyi rekrytointi-ilmoituksia, joissa yhtiöön haetaan muun muassa transmediamessiasta, some-eläintä ja hittipäällikköä.

– Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun haemme verkkopuolelle ihmisiä, joiden tittelit on muotoiltu kieli poskessa, sanoo uutis- ja ajankohtaistoiminnan internetpäällikkö Mika Rahkonen Yleltä.

Työnhakuilmoituksissa paljastui samalla tuleva uudistus: Yle aikoo satsata selvästi 20–40-vuotiaisiin ”netti- ja somenatiiveihin”. Uutis- ja ajankohtaistoimintaa aiotaan jatkossa tarjota kännykkä edellä -ajattelulla, eli sisältöä tehdään ensisijaisesti mobiililaitteisiin.

Työnhakuilmoituksen mukaan uusi ajankohtaistuote kokeilee uusia journalismin tekemisen tapoja ja julkaisualustoja. ”Nyt tätä ei tee Suomessa kukaan”, ilmoituksessa sanotaan.

– Yle on avoimesti sanonut jo pitkään, että me ylipalvelemme tiettyjä yleisöryhmiä ja liian huonosti tiettyjä yleisöryhmiä. Näitä, joita palvellaan huonosti, pitää pystyä palvelemaan paremmin. Me olemme sanoneet tämän kauhean avoimesti jo todella monta kertaa. Se on totta, että emme ole julkisesti kertoneet tästä yksittäisestä hankkeesta.

Rahkonen sanoo, ettei hänellä ole tarkkaa tietoa siitä, miksi ja miten sisäisen haun rekrytointi-ilmoitukset päätyivät kaikkien nähtäville. Työpaikkailmoituksia ei löytynyt linkin takaa enää keskiviikkona päivällä.

– Tästä hankkeesta on puhuttu paljon talon sisällä. Aika nopeasti olisimme kuitenkin kertoneet näistä julkisuuteen.

Rahkonen sanoo, että Ylen tulevat uudistukset ovat päivänselviä.

– Totta kai me parannamme palvelua mobiilissa, kun mobiilin käyttö yleistyy. Yleisradio on sanonut kymmeniä kertoja julkisuuteen, että Yle tavoittaa huonosti nuoria. Se ei ole mikään salaisuus.

– Emme ole onnistuneet tekemään hirveän houkuttelevia lähetyksiä nuorelle porukalle. Se on ihan kansainvälinen ongelma, että uutis- ja ajankohtaissisällöt eivät tavoita nuorta väkeä. Sen perässä tässä ollaan.

Yle aikoo aloittaa mobiiliin keskittyneen uutissisällön tuotannon vuoden 2015 alussa.

Asiasanat