Kolumnit Uutiset

Ylen tehtävä jäi määrittelemättä

Paljon porua, vähän villoja.

Muuta ei voi sanoa kansanedustaja Arto Satosen (kok.) johtaman Yle-työryhmän esityksestä.

Tupakkia ja tuumaustunteja kului tuhansia, mutta se keskeinen asia jäi määrittelemättä uudelleen, eli Ylen julkisen palvelun ohjelmatoiminnan suuntaviivat, erikoistehtävät ja laajuus.

Kaupallinen media arvostelee muun muassa Ylen palvelun laajentumista verkossa. Yhtiön maksuton tarjonta heikentää merkittävästi maksullisten ja mainosrahoitteisten sisältöjen kehittämistä.

Television ja radion puolella Ylen ohjelmisto on yhä enemmän päällekkäistä kaupallisten kanavien kanssa. Tämäkin koetaan ongelmaksi.

Juuri näiltä osin kaupallinen media halusi tarkentaa Ylen tehtävää julkisen palvelun tarjoajana. Nyt uudistukset jäivät näpertelyksi ja epäoleellisuuksiin painottuvaksi.

Monikulttuurisuuden edistäminen muutettiin kulttuurien moninaisuuden tukemiseksi.

Persuille tämä oli kynnyskysymys, ei rahoituksen vähentäminen tai yleispalvelun uudelleen määrittäminen.

Ylen tuottaa palveluja puolella miljardilla eurolla vuosittain. Rahat kootaan Yle-verolla. Valtion budjetista irti oleva rahoitusmalli vahvistaa yhtiön hallituksesta riippumatonta asemaa.

Rahoitus on sidottu indeksiin. Indeksikorotuksista luovutaan vaalikauden ajaksi. Tämä on vähintään kohtuullista. Itse toimintansa rahoittavat mediat karsivat rankasti kulujaan ja koko julkinen sektori kiristää nälkävyötä.

Suomi tarvitsee vahvan ja riippumattoman Yleisradion. Se ymmärretään laajasti. Suuntaako Yle resurssejaan oikein ja niin, että se jättää riittävästi tilaa myös kaupallisille toimijoille?

Kysymys nousee yhä uudelleen esille talousahdingon lisääntyessä mediataloissa.

Yle ei ole suomalaisen kaupallisen median tilanteen pääsyy. Ilmiö on globaali. Tietoverkkojen maailmanlaajuinen ilmaistarjonta nostaa kynnystä maksaa sisällöistä ja Googlen sekä Facebookin kaltaiset palvelut vievät yhä enemmän mainosmarkkoja suomalaiselta medialta.

Moniarvoisen ja laadukkaan julkaisutoiminnan jatkuminen edellyttää jatkossa myös valtiovallan toimia. Tilausten arvonlisäveron alentaminen ja jakelun turvaaminen kohtuuhinnoin ovat ensisijaisia ratkaisuja.

Yleä kurittamalla ei kaupallisen median ahdinko poistu, jos kohta se voi sitä vähän helpottaa.

Päivän lehti

24.1.2020