Uutiset

Yli 40 yritystä ja ammattiliittoa lähtee mukaan Tahdon2013-kampanjaan – Microsoft suurimpana

Yli 40 Suomessa toimivaa yritystä, järjestöä ja ammattiliittoa on ilmoittautunut lähtevänsä mukaan tukemaan avioliittolain uudistamista. Tahdon2013-kampanjassa on nyt mukana yrityksiä kondomeja valmistavasta Suomen RFSU:sta yritysjätti Microsoftiin.

Niiden lisäksi kansalaisaloitteen tukijoiden joukossa on myös muita suuria ja pieniä yrityksiä, festivaaleja ja mediataloja, kuten Ben & Jerry’s, Tavastia-klubi, Provinssirock-festivaali, Samu-Jussi Kosken muotimerkki Samuji, Attendo, Miltton, Aller Media sekä ammattiliitot JHL, PAM ja SAK. Kaikki tähän mennessä mukaan lähteneet tukijat löytyvät Tahdon2013-kampanja uusilta verkkosivuilta.

Maailmalla useat tunnetut yritykset ovat olleet jo aiemmin mukana tukemassa näkyvästi samaa sukupuolta olevien parien avioliittokysymyksiä, erityisesti Yhdysvalloissa. Microsoftin tietoyhteiskuntasuhdejohtaja Max Mickelssonin mukaan yrityksen mukana oleminen avioliittolain uudistamisen tukemisessa Suomessa on luontevaa jatkoa sille linjalle, mikä yhtiöllä on Yhdysvalloissa.

– Yhdenvertaisuus on yrityksellemme keskeinen arvo ja oleellista yhtiömme menestykselle. Tämä tarkoittaa, että pelkkä syrjimättömyys ei riitä: me pyrimme aktiivisesti edistämään monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työyhteisössämme, sanoo Mickelsson.

Tahdon2013-kampanjan puheenjohtajan Senni Moilasen mielestä on hienoa, että yritykset ovat lähteneet ottamaan kantaa nyt muihin kuin heidän liiketoimintaansa koskeviin kysymyksiin. Apua yrityksiltä ja tunnetuilta suomalaisilta on tullut jo kansalaisaloitteen alkuvaiheesta lähtien.

– Uskomme, että tämä on vasta lähtölaukaus. Näiden yritysten ja järjestöjen esimerkki kannustaa varmasti muita mukaan näyttämään tukensa tai tempaisemaan yhdenvertaisuuden ja tasa-arvoisen avioliittolain puolesta, Moilanen toteaa.

Kansalaisaloite tulee eduskunnan täysistunnon käsittelyyn marraskuun viimeisellä viikolla. (LM-HäSa)

Asiasanat