Uutiset

Yli puolet suomalaista katsoi lätkän MM-finaalia: Katso lista viime vuoden katsotuimmista tv-ohjelmista

Ohjelmien elinkaari pidentyy huomattavasti, kun ne ovat katsottavissa suoratoisto-palveluiden kautta
Jääkiekon MM-kultajoukkue juhli Helsinki-Vantaan lentoasemalla toukokuussa Suomeen palattuaan. Kuva: Tommi Uusi-Kilponen

Suomalaisista 51 prosenttia katsoi viime vuonna jääkiekon maailmanmestaruuskisojen loppuottelua Suomi–Kanada, ilmenee Finnpanelin vuosittaisesta television ja online-palveluiden katselua mittaavasta tutkimuksesta.

Jääkiekon finaali ohitti itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton, joka on aiempina vuosina ollut tilastokärki. Tällä kertaa itsenäisyyspäivän vastaanottoa ja saman päivän Yle Uutisia seurasi 47 prosenttia suomalaisista.

Uutta viime vuonna oli myös se, että lasten- ja luonto-ohjelmat nousivat ensi kertaa 20 suosituimman ohjelman joukkoon. Yhtiöistä Ylen osuus katselusta ylsi 43 prosenttiin, MTV:n 23 prosenttiin ja Sanoman 15 prosenttiin.

Ohessa lista 20 katsotuimmasta tv-ohjelmasta 2019. Juttu jatkuu taulukon jälkeen.

SijaOhjelmaKeskikatsojamäärä uusintoineen
Lähde: Finnpanel
1Jääkiekon MM, loppuottelu Kanada-Suomi2710000
2Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto 20192485000
3Yle Uutiset2484000
4Muumilaakso, Avausjakso2146000
5Kymmenen Uutiset1868000
6MM-kisastudio1809000
7Maajussille morsian, esittelyjakso1749000
8Stadi vs. Lande, julkkiserikoisjakso1664000
9Huvila & Huussi: Jakso "Annin ja Nikon kesäparatiisi"1585000
10Suomen huutokauppakeisari1475000
11Elossa 24h1471000
12Kohti Linnan juhlia1432000
13Joulurauhanjulistus1392000
14Pohjolan luonto1377000
15Luottomies 21358000
16Avara luonto: Irlanti, maailman reunalla1327000
17Koivisto1322000
18Yökylässä Maria Veitola, Jakso "Jorma Uotinen"1311000
19Linnan jatkot1260000
20Vain elämää, Antin päivä1249000

Finnpanelin mukaan viime vuonna muutkin ikäluokat kuin nuoret alkoivat arvostaa yhä enemmän aikatauluista riippumatonta katselua.

–  Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi, kun fanit löytävät suosikkisarjat ensin suoratoistopalveluista, laaja yleisö tv-kanavilta ja mattimyöhäiset jälleen suoratoistopalveluista, kertoo MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin tiedotteessa.

Discovery Finlandin ohjelmajohtaja Katja Santala arvioi, että katselun siirtyessä digitaalisiin palveluihin tv-sisältö leviää entistä laajemmalle ja sen kulutus kasvaa

–  Uskomme vahvasti, että katsojilla on kaipuu viettää aikaa myös omien mielenkiinnon kohteidensa parissa. Suurten tv-tapahtumien lisäksi tilausta on nyt kohdennetummalle ohjelmistolle, Santala sanoo.

Yle on panostanut M/S Romanticin ja Sorjosen kaltaiseen laatudraamaan. Myös vaaliohjelmat ja urheilu saivat sijansa.

–  Ylen kanavilla naisten huippu-urheilun näkyvyys ja kevään eduskuntavaalien toteutus keräsivät kiitosta, kertoo Ylen julkaisupäällikkö Petri Jauhiainen.

Sanoma Media Finlandin strategisti Tina Åström sanoo, että tosi-tv-ohjelmia kulutetaan ahkerasti online-tv:ssä.

–  Television suorat lähetykset keräsivät katsojia televisioruudun ääreen. Legendaarinen Suomi–Liechtenstein-ottelu saavutti Nelosen kaikkien aikojen katsojaennätyksen mieskohderyhmässä, Åström kertoo.

Ohjelmia katsotaan netin kautta

Online-katselu toi Finnpanelin mukaan seitsemän prosentin lisän television katseluaikaan. 15–24-vuotiaista enää 40 prosenttia seurasi ohjelma pelkästään normaalin television kautta. Koko väestössä osuus oli 65 prosenttia.

Online-palveluja katsotaan nettiyhteyden kautta. Vastaanottimena voi olla television lisäksi tietokone, tabletti tai älypuhelin.

Finnpanelin mukaan esimerkiksi suoratoistopalvelu Netflixin ohjelmista 59 prosenttia katseltiin viime vuonna televisiovastaanottimien kautta. Tietokoneiden osuus oli 17 prosenttia, tablettien 13 prosenttia ja puhelinten 11 prosenttia.

Youtuben katselu poikkeaa merkittävästi Netflixistä, sillä Youtubessa kännykkäkatselun osuus oli 37 prosenttia ja televisiovastaanottimien vain 10 prosenttia. Tietokoneiden osuus oli 34 prosenttia ja tablettien 19 prosenttia.

Sanoma on STT:n pääomistaja.

Päivän lehti

22.9.2020

Fingerpori

comic