Uutiset

"Yllättävän rehelliset" suomalaiset pöllivät pyyhkeitä ja henkareita

– Suomalaiset ovat yllättävän rehellisiä. Hotelleista varastelu ei nykyään ole yhtä iso ongelma kuin takavuosina. Joskus voi kadota pyyhe tai tuhkakuppi, sanoo hotelli- ja ravintolakonserni Restelin hallintojohtaja Kari Lalu.

Hämeenlinnalaiset hotellipäälliköt vahvistavat Lalun väitteen. Hotelleista häipyy asiakkaiden matkaan huomattavasti vähemmän tavaraa kuin ennen.
Yhteinen arvio on, että varkauksien aiheuttamat tappiot ovat vuosittain ”enintään muutaman sadan euron luokkaa”.

Tämän tarkempia arvioita ei heru.

– Hävikki on minimaalista. Ei sitä oikeastaan edes tappioksi kirjata, joten tarkkaa lukua on vaikea sanoa, perustelevat Sokos Hotel Vaakunan ja Cumulus Hämeenlinnan hotellipäälliköt Jouni Kämäri ja Tom Helin.

Lalu muistuttaa, että valvontajärjestelmät ovat viime vuosina huomattavasti kehittyneet. Lisäksi huoneiden haltijoiden tiedot kirjataan entistä tarkemmin ylös. Lasku lähtee tarvittaessa perässä.

– Ei lasku kuitenkaan ihan yhdestä suklaapatukasta lähde. Asia pitää suhteuttaa postimaksuun, Kämäri hymähtää.

Cumuluksessa asiakkaan luottokortilta saatetaan veloittaa minibaarikulut etukäteen. Rahat palautetaan, jos tuotteita ei ole käytetty. Hotellipäälliköiden mukaan minibaarin sisällön arvo on noin sata euroa.

Kaukosäädin tarvitsisi ketjun

Se, mihin vohkintaan taipuvaiset tuntevat vastustamatonta himoa, vaihtelee hotelleittain. Vaakunalle eniten kuluja koituu maksullisen television maksamattomasta katselusta. Tappio on 200-300 euroa kuussa.

– Asiakas saattaa sanoa, ettei kanava näkynyt. Emme ole tästä aina laskuttaneet, sillä laitteemme ovat sen verran vanhanaikaiset, ettei yksi kanava välttämättä näykään, Kämäri sanoo.

Vaakunasta katoaa eniten – henkareita. Ohuita, muovisia vaateripustimia. Lisäksi viime vuonna katosi yllättäen viisi silitysrautaa. Cumuluksessa sen sijaan on pientä riesaa minibaarinäpistyksistä, ja kesäsesongin aikana katoaa pyyhkeitä.

Hotelli Emiliassa oli pari vuotta sitten sattua iso menetys, kun pari kaveria jäi verekseltään kiinni televisioita raahaamasta. Vastaanottimet ovat sittemmin saaneet olla rauhassa, mutta kaukosäätimiä katoaa sekä huoneista että hotellin baarista. Säätimiä pitää hankkia vuodessa viitisen. Minibaaria tai maksullisia tv-kanavia Emiliassa ei ole.

– Kaukosäätimet pitäisi kai kiinnittää ketjuilla. Ravintolan vessoista on parin vuoden sisällä kadonnut kaksi peiliä ja ravintolasalista lamppujen lasikupuja.
Tuhkakuppien sijasta pöydistä katoaa hienonsokerin astioita, listaa Emilian ravintolapäällikkö Marja Kanninen.

Logottomat kapineet eivät kiehdo?

Hotelli Vanajanlinnan kerroshoidon päällikön Leena Saarisen mukaan hotellien tavaroissa ei enää tätä nykyä juuri ole logoja.

– Keräilyarvoa ei ainakaan siitä enää tule. Meiltä katoaa eniten pyyhkeitä. Kuutisenkymmentä vuodessa kaikkiaan. Minibaareista juodaan joskus oluet ja lyödään korkit takaisin päälle tai lisätään ginipulloon vettä, Saarinen kertoo.

Hotellihuoneissa on yleensä asiakkaan lähtiessä sama määrä huonekaluja ja petivaatteita kuin tämän saapuessa.

– Eiköhän jokaisella ole kotona yhtä tyylikkäät vuodevaatteet kuin meidän vuokralakanat, kuittaa Rantasipi Aulangon hotellipäällikkö Leena Rusko.

Tyrvännössä toimivan Hotelli Petäyksen toimitusjohtaja Arja Hurme muistuttaa, että tappiot maksavat lopulta muut asiakkaat. Petäyksestä lähtee lähinnä olutlaseja kesäterassilta. Laseja katoaa vuodessa 50-100.

– Kesäisin lähtee myös esimerkiksi vessapaperirullia. Niitä voi vielä pitää pieninä palvelulisinä, mutta jos tavaraa viedään paljon, rahan on tultava takaisin jostain. Silloin seuraa esimerkiksi hintojen nosto, Hurme sanoo.