Uutiset

Yön ainoa valopilkku

Tammikuisen yön pimeydessä vuorokausi vaihtuu perjantaista lauantaiksi. Tiiriö näyttää uinuvan, mutta ensivaikutelma pettää: ympäri vuorokauden auki olevan liikennemyymälän luona riittää vilinää.

Nuorisoporukat pyörivät ulko-oven luona. Joku lähtee jatkamaan matkaa ja tukeva bassonjytke säestää pikkuruisen Peugeotin menoa. Vartija päivystää ovella. Turvallisuutta varmistaa myös pihan poikki kaartava poliisin partioauto. Kaikki kunnossa, poliisit lähtevät.

Sisällä ihmisiä riittää. Hämeenlinnalaiset Nadia Kaipio ja Minna Anttila olivat matkalla Hannibaliin, mutta poikkesivat vakiopaikkaansa Tiiriön ABC:lle vessan, kaupan ja kaakaon takia.

– Ja puhumaan tyttöjen juttuja. Kolme poikaa oottaa autossa. Ei niiden kuullen voi oikeen puhua, tytöt hymyilevät.

Parkkipaikalla kaakaon ja ostosten kanssa saapuvia tyttöjä odottaa käynnissä hyrräävä auto, jonka takapenkiltä ulos kurkottelevat kyytiläiset valmiina jatkamaan matkaa Village Peoplen Go West -hitin ryydittäessä iltaa.

Huoltoasemat ovat jo legendaa

Kaksi poikaa keskittyy mopojensa korjailuun liikennemyymälän edustalla. Lämpimät rukkaset on heitetty PV:n istuimen päälle ja kohmeisin sormin yritetään saada polttimoa vaihdettua.

Janne Alanoja on kaverinsa Samu Haapasen kanssa matkalla keskustaan, josko sieltä löytyisi menoa perjantaiyöhön. Polttimon vaihto sai hämeenlinnalaispojat pysähtymään asemalle, sillä poliiseilta tulee kuulemma herkästi noottia ilman valoja ajamisesta. He kuitenkin kertovat poikkeavansa ABC:lla muutenkin usein.

00.30. Tommi Perätalo ja Ville Anttila olivat Anttilan siskon kyydillä matkalla keskustaan.

– Tää on ainoo paikka, mikä on auki vuorokauden ympäri. Kaikki on täällä, niin pakkohan tänne on itsekin tulla, Haapanen selittää.

– Mutta itse täällä on huoltohommat tehtävä, Alanoja hymähtää.
Huoltamohommien jättäminen pois myymälöiden yhteydestä on ollut tarkkaan harkittu päätös. Vaasassa on kokeiltu konseptiin kuuluvaa asemaa, jossa toimi myös huoltamopuoli, mutta kysyntää tekniselle osaamiselle ei löytynyt niin paljon, että kokeilua olisi laajennettu muualle maahan. Jos auto hajoaa, saa kuitenkin apua: puhelimen päästä löytyy ammattimies tarkistamaan tilanteen..

Öljynkäryiset huoltamot, joissa huolletaan kuljettajan kahvinnälän lisäksi auto, ovat S-ryhmän ABC-liiketoiminta-alueen ja polttonestekaupan johtajan Heikki Strandénin mukaan menneille vuosikymmenille jäänyttä legendaa. Nykyajan autolle tavallinen korjaaja ei paljon edes pysty tekemään.

Alanoja ja Haapanen eivät tosin olisi edes kaivanneet huoltomiehen apua. Haapanen polkaisee mopon käyntiin, valo syttyy kirkkaana palamaan ja matka jatkuu.

Yövuoro sopii aamu-uniselle

Paula Karhi on yksi liikennemyymälän yön sujuvuudesta huolehtivista työntekijöistä. Karhin työvuoro alkoi kymmeneltä illalla ja kestää aamuseitsemään asti. Hän kertoo tehneensä pelkkiä yövuoroja jo monta kuukautta putkeen.

Yötyön hyvinä puolina Karhi pitää etenkin sitä, ettei tarvitse herätä aamulla aikaisin ja toisaalta saa myös nauttia vapaasta illasta.

Palkkaan tulevat yölisät eivät hänen mukaansa ole se ratkaiseva tekijä yötöiden valitsemisessa. Lisäksi yövuoroissa on oma tunnelmansa: päivisin väkeä vilisevät tilat rauhoittuvat.

01.00. Samu Haapanen ja Janne Alanoja pysähtyivät ABC:lle vaihtamaan Haapasen kulkupeliin polttimon.

– Asiakaspalvelusta tulee tuttavallisempaa. Yöllä käy vähemmän porukkaa, tulee helpommin tuttuja ja ehtii vaihtaa kuulumisia, Jenni Hinkkuri lisää.

Ympäri vuorokauden auki olevien huoltoasemien lisääntyminen on 2000-luvun ilmiö. Muutokseen nähdään syyksi se, että kauppiaat ovat havainneet suomalaisen yhteiskunnan siirtyneen kolmeen vuoroon: yölläkin riittää asiakkaita, joille halutaan tarjota mahdollisuus tarpeidensa tyydyttämiseen.

Esimerkiksi Tiiriön S-Marketissa käy öisin paljon vuorotyöläisiä, jotka haluavat poiketa ostoksilla töiden jälkeen tai lentokentältä palaavia ihmisiä, joiden jääkaappi ammottaa lomamatkan jälkeen tyhjyyttään.

Johtaja Strandén veikkaa, että pienkauppojen ja ympäri vuorokauden auki olevien kauppojen määrä lisääntyy edelleen.

Markkinoille mahtuu kilpailijoita

Kello lähestyy kahta Tiiriön ABC:lla ja nuorisoa kulkee edelleen edestakaisin, vaikka jo hieman hiipuvalla tahdilla.
Kahvion puoli on myös erityisesti taksikuskien suosiossa taukopaikkana. Perjantaiöisin tauko on kuitenkin pidettävä hyvissä ajoin ennen kahta, sillä silloin Sirkuksessa soittava yhtye lopettaa, ja kyytiläisiä alkaa parveilla keskustassa.

Tämän tietää hyvin myös Ari Seppänen, joka poikkeaa kahville ja pelaamaan pari kolikkoa.

Ympäri vuorokauden avoinna olevan kahvipaikan saaminen Hämeenlinnaan oli taksikuskeille onnenpotku.

00.30. Venäläiset ja puolalaiset rahtarit rekkoineen ovat tuttu näky Tiiriön ABC:n parkkipaikalla.

– Ennen piti toivoa, että olisi saanut ajoa Linnatuuleen tai Iittalan Shellille.

Juuri Seppäsen mainitsemat kaksi paikkaa ovat suurimmat menettäjät ABC:n tultua osingoille teiden kulkijoiden tarpeiden tyydyttämisestä. Asiakasvirrat niin Linnatuuleen kuin Iittalan Shellillekin ovat vähentyneet, mutta kummaltakin vakuutellaan, että kilpailu otetaan vain mahdollisuutena: liikenne Helsingin ja Tampereen välisellä moottoritiellä kasvanee tulevaisuudessa edelleen, joten jokaisella asemalla uskotaan riittävän asiakkaita.

Hämeenlinnan lisäksi ABC:t ovat laajenneet hurjalla tahdilla ympäri Suomen: ensimmäinen perustettiin 1998 Uttiin ja viime vuodenvaihteessa liikennemyymälöitä oli ympäri Suomea 81 kappaletta.

S-ryhmän taannoisen Esso-kaupan myötä asemien määrä kasvaa entisestään ja Strandén epäilee, että vuonna 2010 ABC:n oranssi pylväs kuuluu maisemaan jo 120-130 paikassa.

Pylväs otettiin käyttöön, kun se kokeiluissa havaittiin hyväksi: se näkyy pitkälle ja antaa teiden matkaajille aikaa harkita, pitäisikö pysähtyä syömään, vessaan tai tankkaamaan.
Tiukkana käyvässä polttonestekaupassa ABC:lla on jo viidenneksen markkinaosuus, mutta kasvu ja uusien toimipisteiden pystyttäminen jatkuu niin kauan, kuin asiakkaat äänestävät jaloillaan ABC:n suuntaan.

Yöt sujuvat rauhallisesti

Kello lähestyy kolmea ja meno hiljenee. Paula Karhi ehtii Tiiriön liikennemyymälässä välillä hampurilaisten värkkäämisen lisäksi pyyhkimään pöytiä.

Ryhmä nuorennäköisiä poikia pelmahtaa ovesta sisään ja suuntaa kohti tupakointihuonetta. Vartijan silmä tarttuu seurueeseen ja hän lähtee perään tarkastamaan, onko pojilla iän puolesta asiaa savuttelemaan. Ei taida olla, sillä hetken kuluttua pojat poistuvat takaoven kautta ulos.

Vartija kertoo, että toisinaan täytyy puuttua vakavampiinkin tapauksiin, mutta useimmiten yöt sujuvat pelikoneita ja tupakkahuonetta silmällä pitäen sekä pihalta tyhjiä pulloja keräillen – siis melko rauhallisesti.

Yön uurastajiin kuuluu myös S-Marketin puolelle tavaraa toimittava autoilija Markku Virtanen. Takana on jo liki kymmenen kauppaa ja Tiiriö on viimeinen etappi ennen omaa sänkyä.

Kaupassa Netta Jokinen ja Sini Rakkolainen alkavat järjestellä tavaroita. Asiakkaita käy myös aamuyön tunteina, mutta satunnaisesti ja lähinnä hakemassa karkkipussia tai jäätelöpakettia makeannälkään. Työnkuvan monipuolisuus yövuorossa onkin yksi syy, miksi Jokinen haluaa tehdä öitä: ehtii tehdä muutakin kuin vain istua kassalla.

Baareista tulevat nälkäiset

Puoli viiden maissa on tavallisesti yksi liikennemyymälän viikonloppuyön ruuhkahuipuista, kun hampurilaiset alkavat vetää puoleensa baareista nälkäisenä poistuvia kulkijoita. Tänäkin yönä aterioitsijoita riittää, mutta ei aivan tavalliseen tahtiin.

Laura Kuusela, Antti Väänänen, Tuija Nylander, Markus Hakala ja Henrik Nordenswan poikkesivat syömisen sijasta vain kahvittelemaan. Hämeenlinnalaisjoukkio on matkalla Metropolista kotiin lukuun ottamatta Hakalaa, joka tekee paluuta töistä.

Tiiriön ABC:stä on muodostunut Nordenswanin mukaan paikka, jonne on hyvä tulla koska tahansa ja jossa tavataan kavereita. Toista ympäri vuorokauden auki olevaa paikkaa eivät nuoret kaipaa Hämeenlinnan kokoiseen kaupunkiin.

– Tänne tullaan, kun ei jaksa kotona keittää kahvia, naurahtaa Väänänen.

– Maksullinen kahvi on aina maksullinen kahvi ja seura on aina seuraa, säestää Nordenswan.

– Ja on meinaan kaupungin kalleinta kahvia. Melkein, Hakala hymähtää.

Rekkakuski pääsee suihkuun

Kello on yli kuusi ja aamu lähestyy. Siitä kielii myös yhden rekan verhojen liikehdintä parkkipaikalla. Forssasta Hämeenlinnaan viljakuorman kanssa saapunut Aarne Saarnio herää ja lähtee suihkuun rahtarien tiloihin.

Saarnio yöpyy useimmiten matkan päällä ollessaan huoltamoiden pihassa rekassaan, joten ABC:t ovat miehelle tuttuja. Suihkun jälkeen matka jatkuu kohti Ylivieskaa, seuraavan yön hän aikoo viettää omassa sängyssään.

Karhin työvuoro jatkuu ABC:llä vielä tunnin verran. Puuro on keitetty ja nyt odotellaan paikalle aamiaisasiakkaita. Tiiriö nukkuu vielä pari tuntia. (HäSa)

Juttuun on haastateltu kenttäpäällikkö Marko Tuuria (Restel Liikenneasemat Länsi-Suomi), liikenneaseman vuorovastaava Paula Nikkasta (Linnatuuli) sekä S-ryhmän ABC-liiketoiminta-alueen ja polttonestekaupan johtaja Heikki Strandénia.

Teresa Kauppila

Päivän lehti

18.2.2020