Uutiset

Yrityslogo alareunassa voi tuoda ilmaiset koulukuvat

Koulut ovat valmiita lopettamaan koko koulukuvauksen järjestämisen, jos kitkerä keskustelu järjestelymaksuista ei ala loppua. Koulukuvien paikoin suhteettomaksi kohonneista hinnoista on osaltaan syytetty valokuvausfirmojen kouluille maksamia järjestelyrahoja, joita on nimitelty lahjuksiksi ja opettajien voiteluksi.

Nyt uusi valtakunnallisesti toimiva yritys, Isitfree.fi Oy lupaa tarjota koulukuvat asiakkaille jopa ilmaiseksi ja ilman välikädelle, eli kouluille maksettavia järjestelypalkkioita. Ideana on etsiä yhteistyöhön paikallisia sponsoreita.

Kuvaus on koululle rasite

Sponsoreiksi lähteneet yritykset maksavat joko osan koulukuvista tai kuvat kokonaan. Vastineeksi he saavat logonsa seinäkalenteriin, joka kuuluu yrityksen tarjoamaan kuvien peruspakettiin.

Toimitusjohtaja Juha Granlundin toimintatavassa koulu voidaan irrottaa koulukuvausten järjestelystä lähes täysin. Yrityksen internetsivuilla vanhemmat pääsevät katsomaan ja valitsemaan lapsistaan otettuja kuvia. Vain tilatut kuvat teetetään, mikä laskee huomattavasti tuotantokuluja.

Soittokierros kouluihin paljastaa, etteivät koulut kannata ajatusta varauksetta. Hämeenlinna normaalikoulun rehtori Vesa Toivonen ja Lyseon koulun rehtori Pekka Saros huomauttavat, ettei koulukuvaus ei ole koulun ydintoimintaa. Rehtoreiden mielestä siitä voitaisiin jopa luopua kokonaan.

-Koulukuvauksesta on enemmän rasitetta, kuin mitä mistään järjestelymaksuista on hyötyä, Saros linjaa.

-Täytyykö meidän nyt järjestää koulupäivän aikana jollekulle mahdollisuus tehdä bisnestä, tarjota tilat ja asiakkaat, hän kyseenalaistaa.

Saroksen mielestä tällä tavalla toimivaa valokuvausyritystä voitaisiin verrata esimerkiksi urheiluseuraan, joka käyttää koulun tiloja. Koulukuvaus voitaisiin järjestää kouluajan ulkopuolella ja valokuvausyritys maksaisi koululle tilavuokraa.

Lyseolla järjestelyrahoilla on tehty hankintoja kuvaamataidon valinnaisia kursseja varten.

Hinta ei tule esteeksi

Suomen vanhempainliiton toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila näkee yrityssponsoroinnissa sekä myönteisiä että kielteisiä puolia.

-Koulukuvat tulevat edulliseksi ja mahdollisimman moni oppilas voi kuvat tilata, kun hinta ei ole este, Kurttila sanoo.

Toisaalta kuluttamisen maailma on jo nyt liian läsnä koulussa. Yritysten logot eivät ole ongelma, kunhan yritykset sopivat koulun arvomaailmaan, ja päätökset niistä tehdään kotien ja koulun ehdoilla.

Juha Granlund korostaa, että mikä tahansa yritys ei koulukuvauksen sponsoriksi pääse.

-Esimerkiksi karkkifirmaa emme voi varauksetta hyväksyä, hampurilaisketjua emme varmaan ottaisi olleenkaan, hän sanoo. (HäSa)