Alkon myynti on kasvanut tammi-syyskuussa 12,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, vaikka alkoholin kokonaiskulutus on vähentynyt. Syyskuussa litramyynti kasvoi peräti 15,5 prosenttia viime vuoden syyskuusta.
Alkoissa kävi syyskuussa asiakkaita lähes yhdeksän prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
– Poikkeuksellinen korona-aika on nostanut Alkon myyntiä, kun osa ravintoloiden ja matkustajatuonnin kautta aiemmin hankitusta alkoholista on ostettu Alkosta, kertoi liiketoimintajohtaja Kari Pennanen STT:lle sähköpostitse.
Alkon myynnin ripeästä kasvusta huolimatta suomalaiset vähensivät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) viime viikolla julkaiseman tutkimuksen mukaan alkoholinkulutustaan koronaepidemian ensiaallon aikana huhti-kesäkuussa noin 10 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.
Alkoholin kokonaiskulutuksesta ravintola-anniskelu vastasi viime vuonna noin 10:tä prosenttia ja matkustajatuonti noin 15:tä prosenttia. Erilaiset rajoitukset ovat siis purreet alkoholin kulutukseen.
Alkoissa tämän vuoden myynti syyskuun loppuun saakka on yltänyt lähes samaan kuin myynti oli ennen kuin päivittäistavarakaupat saivat luvan myydä vahvaa olutta ja lonkeroa.
– Vuonna 2017 myynti oli syyskuun lopussa 67,6 miljoonaa litraa ja tänä vuonna 66,6 miljoonaa litraa. Näillä näkymin vuoden 2020 litramyynti on lähellä vuoden 2017 tasoa, Pennanen arvioi.
Vaikka tänä vuonna saavutetaan likimain kolmen vuoden takaiset luvut, ennätysmyynnistä ollaan kaukana. Pennasen mukaan Alkon litramyynti oli enimmillään vuonna 2007, jolloin myynti oli 113,5 miljoonaa litraa.
Osa muutoksista saattaa jäädä pysyviksi
Pennanen odottaa, että turvallisuuteen liittyvistä asioista ainakin osa saattaa jäädä pysyviksi Alkon myymälöissä.
Koronakriisin aikana myymälöissä on käytössä kassapleksit. Henkilökunta käyttää kasvomaskeja tai visiirejä. Asiakkaille annetaan ohjeistusta hygieniasta sekä valvotaan turvavälien noudattamista.
– Asiakkaiden kiinnostus verkkokauppaa ja digitaalisia palveluita kohtaan on kasvanut, ja tämä trendi todennäköisesti jatkuu myös koronan jälkeen, Pennanen ennustaa.
Tuotteisiin ja valikoimiin tutustutaan hänen mukaansa verkossa ennen myymäläasiointia. Verkkokaupan kautta tehtyjen tilausten määrä on kasvanut noin 70 prosenttia tammi-syyskuussa.
Asiointi Alkoissa on lisääntynyt koronakriisin aikana hieman alkuviikolla. Perjantai ja lauantai ovat kuitenkin edelleen viikon vilkkaimmat myyntipäivät.
– Aika näyttää, miten pysyviksi nämä korona-ajan muutokset jäävät, Pennanen sanoo.
Erityisesti viinien myynti on kasvanut
Alkoissa kysyntä on Pennasen mukaan kohdistunut erityisesti viineihin, jotka vastaavat 80:tä prosenttia litramyynnin kasvusta. Voimakkainta kasvu on ollut roseeviineissä, joiden myynti lisääntyi syyskuussa peräti 41 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.
Kuohuviinien myynti kasvoi yli 20 prosenttia, valkoviinien runsaat 19 prosenttia ja punaviinien lähes 17 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi liki 10 prosenttia.
Väkevissä suurin kasvu kohdistui konjakkeihin, rommeihin ja viskeihin. Niiden myynti nousi lähes 17 prosenttia. Vodkien ja muiden viinojen myynti lisääntyi 10 prosenttia.