Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Neljä hittiä nousee ylitse muiden joulun trendilahjoissa – yksi niistä on erikoinen "työkalu"

Oletko ostanut joululahjaksi läheisellesi pizzauunin, herätysvalon, PlayStation5-pelin tai lihashuoltovasaran? Jos olet, olet Hintaoppaan ennusteen mukaan joululahjatrendien aallonharjalla.

Jos sen sijan jätät joululahjat ostamatta tai käytät niihin alle 50 euroa, asetut samaan sarjaan kuin viidennes suomalaisista. Itse asiassa 8 prosenttia suomalaisista ei osta lainkaan joululahjoja.

Hintaoppaan lokakuun alkupuolen verkkotutkimuksessa selvisi, että yleisin joululahjoihin käytettävä rahamäärä on 50–100 euroa, mutta liki yhtä moni venyttää budjetin 200 euroon.

37 prosenttia aikoo suosia joululahjoissa kotimaisia kauppoja, tuotteita tai palveluita. Luku on laskenut viime vuodesta.

Jos olet pakettikaupoilla ensi sunnuntaina, osut juuri Hintaoppaan ennustamaan kiireisempään lahjojenostoajankohtaan.

– On myös paljon niitä, jotka hoitavat ostokset viime tingassa: miehistä joka kymmenes (10%) ostaa lahjansa 1–3 päivää ennen joulua, naisista 6 prosenttia, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi tiedotteessa tutkimuksen tuloksia.

Fiksu joululahjashoppaaja osti lahjat jo marraskuun alussa, sillä viime vuonna 31 prosenttia tuotteista oli halvempi ostaa marraskuun alussa kuin tapaninpäivänä. Toisaalta ei ole huono idea odotella vielä, sillä hinnat alkavat laskea jo 22.12.

Välipäivien aleen kannattaa sännätä heti joulupäivänä ja tapanina, mikäli tavoittelee suurinta hyötyä. Välipäivien alet eivät kuitenkaan yllä Black Fridayn tasolle

6 prosenttia tuotteista oli 26.12.2020 vähintään 10 prosentin alennuksessa, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 24.

Isossa kuvassa alennukset pysyttelevät varsin samoissa lukemissa koko joulualen 22.–31. joulukuuta ajan.

Viime vuonna suosituimmat joulualekategoriat olivat matkapuhelimet, kuulokkeet ja pelikonsolit.

Hintaoppaan verkkokyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista.