Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen moittii verkkokauppoja siitä, että asiakkaiden kauppoja on voitu perua toimitusongelmiin vedoten.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tiedotteen mukaan kuluttaja-asiamies havaitsi, että moni verkkokauppa on kirjannut sopimusehtoihinsa kohdan, jonka mukaan myyjä voi perua kaupan, jos tuote on loppuunmyyty tai varastosaldo on ilmoitettu virheellisesti. Väänäsen mukaan kyseiset kirjaukset ovat lainvastaisia.
Ongelmaa ilmeni elektroniikkaa ja kodinkoneita kauppaavissa verkkokaupoissa.
Kuluttaja-asiamies: Myyjä voi vetäytyä vain ylivoimaisen esteen sattuessa
Kuluttaja-asiamies on lähettänyt verkkokaupoille ohjauskirjeen asian korjaamiseksi.
– Myyjän on huolehdittava siitä, että jos tuote on loppu, sitä ei myöskään ole mahdollista ostaa, Väänänen kertoo tiedotteen mukaan.
KKV on saanut kuluttajilta ilmoituksia tapauksista, joissa myyjä on ensiksi ilmoittanut tilauksen viivästymisestä ja sen jälkeen perunut tilauksen, esimerkiksi saatavuusongelmien vuoksi.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan asiakkailla on oikeus vaatia verkkokauppaa toimittamaan tilauksen toimituksen viivästymisestä huolimatta.
Ohjauskirjeessään kuluttaja-asiamies on kertonut, että kuluttajan tilaus sitoo verkkokauppaa. Hänen mukaansa on pääsääntöisesti kohtuuton sopimusehto, että verkkokauppa voi rajoittaa velvoitettaan pysyä sopimuksessa. Verkkokauppa voi vetäytyä toimituksesta kuluttaja-asiamiehen mukaan vain, jos kyse on ylivoimaisesta esteestä.
Kuluttaja-asiamies antoi kehotukset tarkastettuaan viime syksynä 14 suomalaisen verkkokaupan ehdot.