Suomen viisi ratahanketta kilpailevat EU:n jakamista rahoista 180 muun ratahankkeen kanssa, kertoo Lännen Media EU-komissiolta saamiensa tietojen perusteella.
Suomen hankkeiden pitäisi siis olla joukon kärkipäässä saadakseen EU-rahoitusta. Laskennallisesti EU:n potista riittää rahoitusta vain noin neljäsosalle hankkeista.
Antti Rinteen (sd.) ja Sanna Marinin (sd.) hallitusten huomion kohteina ovat olleet etenkin Turun tunnin juna sekä Suomi-rata, joka tarkoittaa päärataa Helsingistä Tampereelle. Pitkään junnanneet neuvottelut radanvarren kuntien kanssa hankeyhtiöiden perustamiseksi saatiin valmiiksi viimein helmikuussa. Yhtenä vauhdittajana oli EU-rahoituksen hakuaikataulu.
Näiden kahden hankkeen lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle. Rahoitusta haetaan yhteensä 76,85 miljoonan euron verran.
Keskeinen rahanjakokriteeri on hankkeiden valmiusaste.